Dini`s Serendipity
HOME ABOUT STUFF ARTWORK FOLLOW DASHBOARD

19 | CE | UMPahang.
Beautiful things need some time and patience to achieve it.

Status Updated
Allah`s plan is better than us




© Skin by Atiqah Jaidin inspired by Myra. Image from . Big Helped from o o o o o. Full edit templete by Nurhuda Dini
Best View at GOOGLE CHROME!
No Valentine
Tuesday, 14 February 2012 | 0 inspirit [s]



Anyeong , Assalamualaikum and selamat sejahtera .
hari nie mesti korang tak lupa especially for sepasang kekasih yang sedang bercinta rite ? . huda lupa actually bout this day and dekat perhimpun tadi cikgu displin already tell that Valentine Day haram disambut oleh orang Islam and huda baru teringat . hihihi . entry huda hari nie nak speak sikit pasal Valantine Day and dari mana terjadinya Valantine Day ini .


Sejarah Hari Valentine.
Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.
Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia (St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
 
Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada tanggal 15 Februari.
 
Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.
 
Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari. Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan, tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.
 
Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus memperkenalkan gaya hidup barat  dengan kedok percintaan(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.

Hukum Menyambut Hari Valentine
Hukum menyambut hari valentine a.k.a hari kekasih adalah HARAM.

PANDANGAN ISLAM 
Sebagai seorang muslim tanyakanlah pada diri kita sendiri, apakah kita akan mencontohi begitu saja sesuatu yang jelas bukan bersumber dari Islam ? Mari kita renungkan firman Allah s.w.t.:
Dan janganlah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)

Dalam Islam kata “tahu” berarti mampu mengindera(mengetahui) dengan seluruh panca indera yang dikuasai oleh hati. Pengetahuan yang sampai pada taraf mengangkat isi dan hakikat sebenarnya. Bukan hanya sekedar dapat melihat atau mendengar. Bukan pula sekadar tahu sejarah, tujuannya, apa, siapa, kapan(bila), bagaimana, dan di mana, akan tetapi lebih dari itu. Oleh kerana itu Islam amat melarang kepercayaan yang membonceng(mendorong/mengikut) kepada suatu kepercayaan lain atau dalam Islam disebut Taqlid.

Hadis Rasulullah s.a.w:
Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :
Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

actually hari nie if kita dah dengar and tahu Valentine Day tu kalau sambut haram but still nak sambut rite . dekat KL confirm huda kata malam nanti beterabur sweet couple especially dekat area pavilion or jalan tu razak . huda ada baca satu entrydekat blog someone nie she said buga dekat kedai bunga of course licin sampai  boleh tutup kedai awak sebab pakwe ramainya beli flowers for his makwe today and also kad valentine day . mulalah nak tulis ayat geli geliman ko tu . tolonglah jangan nak buat telinga aku tercabut dengan ayat geli geliman ko tu -,- . 

then pakwe sanggup habiskan duit for makwe dia in one day . asalkan boleh happykan makwe die jadilah . jalan -jalan around KL , makan dinner with candle light and dekat restorang paling mahal and also bawa dia pergi shopping and buys anything she wants . hahaha . yang atas sekali tu jangan gebang sangat huda sebab saya hanya copy and paste actually but dua perenggan akhir I made my own :)